Bewegwijzering

Goede bewegwijzering maakt het voor uw klanten en bezoekers een stuk eenvoudiger om u te vinden. Denk daarbij ook aan mensen die slechtziend of bijvoorbeeld laaggeletterd zijn.

Wat kunt u zelf doen?

  • Plaats bewegwijzering op zichtbare en logische plekken.
    Bewegwijzering is nodig waar paden en gangen zich kruisen of splitsen. Bewegwijzering is ook nodig langs routes ter bevestiging van de gekozen richting. Zo kunnen uw klanten makkelijk de weg vinden en uw producten en/of diensten bereiken.
  • Bied de informatie op de juiste hoogte aan.
    Maak onderscheid tussen informatie die de klant al van veraf moet kunnen herkennen en informatie die de klant van dichtbij moet lezen; informatie veraf op minimaal 230 centimeter boven de vloer en informatie dichtbij op gemiddelde ooghoogte.
  • Zorg voor begrijpelijke bewegwijzering.
    Houd het eenvoudig. Met een symbool of afbeelding als vervanging van tekst is het  vaak in één oogopslag duidelijk wat u bedoelt, ook voor mensen die niet goed of snel kunnen lezen. 
  • Kies leesbare lettertypes en houd rekening met contrast en belichting.
    Geef de ontwerper in de opdracht mee dat hij rekening houdt met de leesbaarheid van de lettertypes, lettergrootte en contrast en belichting van het informatiebord.

Vergunning via gemeente

Voor het plaatsen van bewegwijzering/borden in de openbare ruimte moet u bij de gemeente zijn. U heeft hier namelijk een vergunning voor nodig. Vaak wordt op de website van een gemeente informatie gegeven over het plaatsen van bewegwijzering en borden.

Meer informatie over bewegwijzering