Dynamische reisinformatie

Op steeds meer stations en halteplaatsen worden statische informatieborden vervangen door dynamische reisinformatie systemen (DRIS). Via GPS registreert het DRIS-systeem waar een voertuig zich bevindt en berekent de aankomst- en vertrektijden. Zo worden reizigers via voorzien van de meest actuele reisinformatie.

Maar hoe maken we deze reisinformatie toegankelijk voor mensen die blind of slechtziend zijn?

Tips voor toegankelijke DRIS-systemen

  • Zorg dat de displays goed leesbaar zijn.
    Geef de opdrachtnemer mee dat u toegankelijke displays wilt.
  • Bied de reisinformatie op verschillende manieren aan.
    Een audiovoorziening die de informatie van de displays uitspreekt en reisinformatie via sms en/of mobiel internet zijn enkele mogelijkheden. De laatste twee opties zijn overigens bruikbaar voor iedereen.
  • Voorzie dynamische busstations van een praatpaal.
    Reizigers met een visuele beperking hebben zo een centrale plaats om reisinformatie op te vragen. Dat is vooral handig op dynamische busstations, waar de bussen niet altijd op dezelfde plaats stoppen.