Balies, loketten en recepties

Veel winkels, horecagelegenheden en openbare gebouwen hebben een balie, loket of receptie. Met de volgende tips kunt u al uw klanten en bezoekers die aan uw balie, loket of receptie verschijnen van dienst zijn:

  • Maak de balie niet te hoog.
    Zo kunnen ook klanten in een rolstoel of kleine mensen de baliemedewerker goed zien en oogcontact maken. Het is ook handig voor het neerleggen en betalen van producten of het invullen van een formulier. Een balie waarvan een gedeelte wat lager is kan ook een oplossing zijn.
  • Zorg dat de baliemedewerker klantvriendelijk en behulpzaam is.
    Lees hiervoor de tips over omgang en bejegening.
  • Kies bij voorkeur een mobiel pinapparaat.
    Zo kunnen klanten altijd bij het apparaat.
  • Bied informatiemateriaal in verschillende vormen aan.
    Lees de tips over communicatie.
  • Maak gebruik van de ITS-criteria voor balies.
    De ITS-criteria zijn gebaseerd op het Handboek  voor Toegankelijkheid. Overweeg ook om toe te werken naar het behalen van het ITS-keurmerk voor een goed toegankelijk gebouw.

Meer informatie over balies, loketten en kassa’s

De Checklist Balie, Loket, Receptie (pdf / 183 kb) (pdf) is een uitgave van Cliëntenbelang Utrecht. Hierin leest u meer over de inrichting van toegankelijke balies en recepties. Deze tips zijn een praktische vertaling van de landelijke richtlijnen uit het Handboek voor Toegankelijkheid.