Voordelen van toegankelijkheid

Waarom aan de slag met toegankelijkheid?

Zeker 15% van de Nederlanders heeft een beperking. Dit is een interessante groep voor u, want deze klanten: 

  • zijn trouw en vertellen graag over hun ervaringen;
  • nemen andere klanten mee;
  • blijven langer;
  • komen vaak op minder drukke momenten.

Aanpassingen zijn meestal eenvoudig, snel te realiseren en niet duur.

Over wie hebben we het?

Beperkingen zijn er in allerlei vormen en maten, en zijn niet altijd direct zichtbaar. Denk aan mensen met:

Steeds meer mensen met een beperking

Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met een beperking in een hoog tempo. Binnen afzienbare tijd zal het aantal 65-plussers verdubbelen van ruim 2 miljoen tot maar liefst 4,6 miljoen mensen. De vraag naar producten, diensten en voorzieningen die ook voor mensen met een beperking toegankelijk zijn, blijft dus flink stijgen.

De obstakels

In de supermarkt een pak koffie van het hoogste schap pakken. Luisteren naar de omroepberichten op het station. Een biertje bestellen in een cafe. Een menukaart lezen. De meesten van ons doen het zonder erbij na te denken. Maar voor mensen met een beperking kunnen simpele dingen een enorm obstakel vormen. Soms letterlijk, soms figuurlijk.

Wat zij zelf noemen:

  • zich niet welkom voelen of niet klantvriendelijk behandeld worden;
  • ergens niet in, langs, bij of door kunnen;
  • steeds door anderen geholpen moeten worden;
  • producten niet kunnen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, omdat ze niet gebruiksvriendelijk ontworpen zijn (bijvoorbeeld apparaten of verpakkingen);
  • (bijna) een incident meemaken door een onveilige situatie;
  • er is veel onbegrip door onkunde van de problemen van mensen met
    een beperking.

Mensen met een beperking lopen als eerste tegen deze obstakels op. Soms moeten zij daardoor afzien van uw producten en diensten, terwijl ze er graag gebruik van willen maken. Uw kans op klantenbinding is verkeken!

Haal de winst uit toegankelijkheid!

Dus wilt u uw winst vergroten en uw producten en diensten verbeteren? Doe dan uw voordeel met de goede voorbeelden en tips op deze website. U zult zien dat iedereen profiteert en het vaak helemaal niet ingewikkeld of duur is.